Loading...

Projekty

Escape from the shadows

Wykonawcy:

  • Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
  • Wojciech Pyrć - fortepian

Od 2019, dzięki poszukiwaniom muzykologicznym z zakresu kompozycji polskich XIX i pierwszej połowy XX wieku, udało się odszukać i przywrócić do krwioobiegu koncertowego nieznane i niewykonywane dzieła literatury altówkowej polskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia.

Wraz z pianistą Wojciechem Pyrciem - Stypendystą Programu Ministra Kultury "Młoda Polska", Aleksandra Demowska-Madejska zaaranżowała również dzieła XIX wieczne z zakresu wspomnianej twórczości.

W programie koncertowym znajdują się:

XIX wiek:

  • Maria Szymanowska - Serenada w wersji na altówkę z fortepianem (1840)
  • Maurycy Moszkowski - Trzy utwory op. 29 (1882)

XX wiek:

  • Ignacy Friedman - Romance na altówkę i fortepian (1938)
  • Jerzy Fiteleberg - Serenada na altówkę i fortepian (1945)
  • Mieczysław Wajnberg - Sonata na altówkę i fortepian (1945)
  • Karol Rathaus - Rapsodia notturna op. 66 na altówkę i fortepian (1950)

Ponadto dzieła Aleksandra Veprika, związanego z Warszawą początków XX wieku.

Projekt ma na celu nie tylko wzbogacenie polskiej literatury altówkowej o ambitne dzieła, ale też wskazanie, jak ważnym dla rozwoju kultury naszego kraju, był wkład artystów żydowskich polskiego pochodzenia.

Mieczysław Wajnberg osiedlił się po 1939 r. w Moskwie, ze względu na przyjaźń z Dimitrem Szostakowiczem. Pod wpływem twórczości D. Szostakowicza stworzył w 1945 roku Sonatę op.28, przeznaczoną na klarnet z towarzyszeniem fortepianu. W wersji na altówkę dzieło to nadal pozostaje w cieniu wykonawstwa koncertowego.

Jerzy Fitelberg urodził się w Warszawie, był synem znanego dyrygenta Grzegorza Fitelberga. Wojna zmusiła go do opuszczenia Europy na dobre. Komponując w USA pozostał wierny późnoromantycznym ideałom, przepełnionym polskim folklorem i melodyką tatrzańską. Skomponowana w 1943 Serenada na altówkę z fortepianem to dzieło niezwykle melodyjne, nagrane jedynie przez wykonawców amerykańskich. W Polsce do tej pory nie nagrane, ale też nie wykonywane.

Karol Rathaus urodzony w Tarnopolu, również zmarł w USA. Na jego kompozycje miała wpływ szkoła wiedeńska XX wieku. Był aktywnym działaczem polonijnym w USA (m.in Komitetu Muzycznego Instytutu Kultury). W 1950 roku skomponował "Rapsodię notturna" op.66 przeznaczoną na altówkę lub wiolonczelę z towarzyszeniem fortepianu. Dzieło to w dorobku fonograficznym istnieje tylko w wykonaniu z wiolonczelą, jako nagranie archiwalne z lat 50-tych.

Przywrócone z cienia dzieła, kompozytorzy i instrument (altówka) dają spójny obraz koncepcji koncertu, która ma przypominać o Polakach wyznania żydowskiego, do których dziś tak chętnie przyznają się kraje będące ich drugimi ojczyznami. Literatura altówkowa uboga w piękne dzieła, dodatkowo "upomina się" o włączenie do krwioobiegu koncertowego tych wartościowych kompozycji.

Projekt "Escape from the shadow" został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

@ModernViola

Aleksandra Demowska-Madejska od lat specjalizuje się w wykonastwie muzyki nowej. Poświęciła 5 lat studiów na poszerzanie technik wykonawczych, co zaowocowało stopniem doktora. Tematem pracy były polskie dzieła na altówkę solo napisane przez kompozytorów urodzonych po 1970 roku. Dzięki pracy naukowej i artystycznej artystka ma w swoim dorobku dzieła polskie i dedykacje zagraniczne na altówkę solo m.in:

  • S.Westwood - Furl
  • D.Przybylski - Drei Formen
  • A.Smith - Ex
  • S.Zamuszko - Suita
  • A.Kościów - Fantazja
  • R.Zalech - Stadium I
  • A.Kopeć - Emotion-Emision-Evaporation
  • H.Vasco-Reis - Metamorphosis and resonaces
  • K.Penderecki - Cadenza
  • M.Moc - Quipo i Quincunx
  • P.Mykietyn - Air

W ramach projektu artystka zaangażowała się w tworzenie edukacyjnego Vloga - Nowe Brzmienia @ModernViola, który poświęcony jest literaturze oraz technikom wykonawczym muzyki awangardowej na instrumentach smyczkowych.

Vlog Nowe Brzmienia @ModernViola został zrealizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Kultura w Sieci"

Koncerty podwójne na altówkę, klarnet i orkiestrę smyczkową - dedykacje

Wykonawcy:

  • Aleksandra Demowska-Madejska - altówka
  • Adam Eljasiński - klarnet

Od 2015 duet Demowska/Eljasinski nawiązuje liczne kontakty z kompozytorami muzyki współczesnej, w celu poszerzenia repertuaru przeznaczonego na skład duetu solistów z towarzyszeniem okiestry smyczkowej. Mając w swoim repertuarze koncert podwójny M. Brucha, muzycy postanowili na nowo zinterpretować dialog koncertowy i poszukać form wyrazu w dedykowanych dziełach XXI wieku. Do tej pory duet prawykonywał dedykowane koncerty takich polskich kompozytorów jak: Wojciech Błażejczyk, Dawid Pajdzik, czy Weronika Ratusińska-Zamuszko. Swoje dzieło dedykował muzykom również czilijski kompozytor Julio Torres.

Duet koncertował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Gorzowska, Radomska Orkiestra Kameralna, Orkiestra InterCamerata. Prawykonywał również koncerty za granicą, zaś w 2018 roku ukazała się płyta live z koncertu - gali rozpoczynającej festiwal Clarimania we Wrocławiu.

Koncerty charakteryzuje niezwykła różnorodność stylistyczna - od dzieł tonalnych, bardzo klasycznych, poprzez postmodernizm neoromantyczny, po muzykę eksperymentalną.

Duet występował na takich festiwalach jak: 4 Svatováclavský Hudební Festival, Prague Clarinet Days (2017), czy Clarimania 2018.

Wykonawcy są członkami zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble oraz członkami Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Od 2015 duet rozwija również swoją działalność współtowarząc, z pianistką Anną Hajduk- Rynkowicz, Trio Olympus Mons, mające w repertuarze muzykę późnego romantyzmu oraz dedykacje muzyki nowej.

Koncert Aleksandra Tansmana w autorskiej aranżacji na kwintet smyczkowy

Dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2019 powstała aranżacja Koncertu Aleksandra Tansmana na altówkę solo z towarzyszeniam kwintetu smyczkowego.

Celem projektu było przywrócenie tego zapomnianego dzieła, pierwszego polskiego koncertu na altówkę z akompaniamentem orkiestry, do życia koncertowego w Polsce i za granicą, poprzez opracowanie utworu tak, by mógł być wykonywany w mniejszych składach (z akompaniamentem kwintetu smyczkowego).

Dzięki stypenium Aleksandra Demowska-Madejska przygotowała partyturę oraz głosy autorskiej aranżacji Koncertu na altówkę Aleksandra Tansmana z towarzyszeniem kwintetu smyczkowego oraz opracowała wykonawczo głos solowy altówki (osmyczkowanie i opalcowanie głosu, rewizja adnotacji artykulacyjnych, zagadnienia interpretacyjne).

Artystka jest jedną z nielicznych wykonawczyń w skali światowej, posiadających koncert Tansmana w swoim repertuarze koncertowym.

*Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Aleksandra Demowska-Madejska, będąc Wiceprezeską Fundacji "Sfera Harmonii", współprowadzi wraz z założycielką formacji- Anią Karpowicz, zespół Hashtag Ensemble.

Hashtag Ensemble to warszawska kooperatywa muzyczna specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej, improwizacji i edukacji artystycznej, założona i kierowana przez flecistkę Anię Karpowicz od 2013 roku.

Inicjatywę tworzą polscy muzycy młodego pokolenia: kompozytorzy, wokaliści, instrumentaliści oraz dyrygentka – związani z czołowymi instytucjami kulturalnymi, takimi jak Orkiestra Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Opera Królewska, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina.

Działalność Hashtag Ensemble opiera się na tworzeniu egalitarnych struktur w oparciu o wielopłaszczyznowe aktywności członków kooperatywy oraz na budowaniu programów zasadzonych na czytelnych – najczęściej pozamuzycznych – kontekstach.

Image

Każdy z opisanych utworów dostępny jest w internecie, ale wirtualny odsłuch nie może równać się z wykonaniem warszawskiego Hashtag Ensemble. Grali na naprawdę najwyższym poziomie. To bardzo młody zespół, miejmy nadzieję, że nie spoczną na laurach i młodzi polscy kompozytorzy będą mieli dla kogo pisać nowe utwory.

Image

Filip Lech

culture.pl, POLIN Music Festival 2018
Image

Jedno mogę napisać nie martwiąc się o spojlery – Hashtag Ensemble po raz kolejny pokazał, że to nie tylko kolektyw świetnych wykonawców, lecz przede wszystkim zespół, który ma na siebie pomysł, który chce eksperymentować, którego nie interesuje po prostu granie koncertów.

Image

Krzysztof Stefański

Glissando, KODY 2019
Image

...wspaniała była ich interpretacja Openings of the Eye (Lucii Dlugoszewski) z 1951 roku, utrzymanego w zaawansowanej jak na ów czas, choć nieco suchej modernistycznej stylistyce, w którą udało im się tchnąć życie do ostatniej nuty.

Image

Adam Suprynowicz

Ruch Muzyczny, Sacrum Profanum 2019

Ważnym elementem praktyki koncertowej zespołu jest wspieranie i prezentacja dokonań artystycznych Kobiet, co od początku istnienia zespołu znajduje swój wyraz we współpracy z młodymi Kompozytorkami i Artystkami. Tylko w roku 2018 zespół wielokrtonie wykonywał kompozycje: Jagody Szmytki, Agaty Zubel, Agnieszki Stulgińskiej, Age Veroos oraz Rebeki Saunders.

Działania interwencyjne, koncerty na podwórkach warszawskich kamienic (w ramach cyklu Warszemuzik) czy też na ulicy (np. Workers Union L. Andriessena wykonane z warszawiakami na placu Na Rozdrożu) są fundamentem zakorzenienia Hashtag Ensemble w lokalności i integracji z małymi społecznościami.

Hashtag Ensemble współpracuje z kompozytorkami i kompozytorami, zamawiając nowe utwory m. in. u Jagody Szmytki, Artura Zagajewskiego, Agnieszki Stulgińskiej, Adama Porębskiego, Pawła Malinowskiego, Zygmuta Krauze, ale ma również w repertuarze dzieła klasyków muzyki XX wieku: Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Helmuta Lachenmanna, Georga Crumba, Gerarda Griseya, Steva Reicha i in.

Zespół przyjmuje zaproszenia polskich i zagranicznych, takich jak POLIN Music Festival, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Tallin Afekt Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Electronica Nova, Ogrody Muzyczne, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Kody. Kooperatywę goszczą znakomite sale koncertowe, między innymi Solti Hall w Budapeszcie, Filharmonia Narodowa w Mińsku, Sala Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej, ale także w kluby muzyczne jak Meskalina w Poznaniu, czy Boogaloo i Skwer w Warszawie. Hashtag Ensemble wykonuje finałowe kompozycje w konkursach kompozytorskich: np. w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. T. Bairda i XV Międzynarodowym Konkursie im. T. Serockiego.

Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz w trzech kolejnych pasmach improwizacyjnych: "Visegrad Songs" (CD 2016) to reinterpretacje motywów zaczerpniętych z XIX-wiecznej muzyki klasycznej, "#WITKACY" (CD 2018) to muzyczne odczytania autoportretów fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza grane między innymi w ramach cyklu SOUNDLAB w Filharmonii im. M Karłowicza w Szczecinie, oraz najnowsze pasmo "urb<s>core" to zamięte formy improwizacyjne do partytur fotograficznych Zbyszka Siemaszki, których tematem jest modernistyczna architektura Warszawy. Koncert "urb<s>core" zarejestrowany został dla TVP Kultura w ramach programu Scena Klasyczna, a płyta będzie miała swoją premierę w 2019 roku.

Hashtag Ensemble angażuje się w edukację artystyczną, od 2016 roku realizuje regularny cykl edukacyjnych koncertów z muzyką współczesną w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w ramach projektu Smykowizje. Tylko w roku 2017 grupa zagrała 34 koncerty dla ponad 1000 rodzin prezentując utwory m.in. G. Crumba, L. Andriessena, A. Schoenberga, czy K. Pendereckiego oraz wielu młodych kompozytorów polskich.

Hashtag Ensemble nawiązuje współprace z zespołami muzyki nowej w Polsce i w Europie (Spółdzielnia Muzyczna, Meitar Ensemble, NeoQuartet) i wspiera pogłębianie relacji w środowisku muzyki współczesnej – zarówno tych muzycznych, jak i instytucjonalnych.

Hashtag Ensemble ma w swoim dorobku aż 6 wydanych płyt nakładem oficyn jak: DUX, Requiem Records/Opus Series, czy Bôłt Records.

Skład:

  • Ania Karpowicz – flet, piccolo, flet altowy
  • Adam Eljasiński – klarnet, basklarnet
  • Oliwier Andruszczenko – EWI, duduk, klarnet Es
  • Wojciech Psiuk – saksofony
  • Hubert Zemler – perkusja
  • Paweł Janas – akordeon, akordeon elektroniczny
  • Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, gitara basowa
  • Piotr Sałajczyk – fortepian
  • Krzysztof Kozłowski – syntezatory, sample
  • Dariusz Przybylski – organy Hammonda
  • Marta Grzywacz – głos
  • Maciej Nerkowski – baryton
  • Kamil Staniczek / Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
  • Agnieszka Guz / Marta Piórkowska – skrzypce
  • Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
  • Dominik Płociński – wiolonczela
  • Mateusz Loska – kontrabas
  • Lilianna Krych – dyrygentka