Loading...

Aleksandra
Demowska-Madejska

Aleksandra Demowska-Madejska

Altowiolistka, producentka, działaczka społeczna

Jest doktorem sztuk muzycznych. Ukończyła studia doktoranckie w klasie altówki prof. J. Kukuły-Kopczyńskiej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Pochodzi z Katowic, gdzie ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego. Następnie kontynuowała naukę w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie prof. M. Marczyka (studia magisterskie) oraz w klasie altówki prof. P. Reicherta (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina - staż artystyczny). Studiowała również w Royal Flemish Conservatoire w Antwerpii w klasie profesora L. De Neve.

W 2019 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację autorskiej aranżacji i opracowanie głosu solowego do koncertu Aleksandra Tansmana na altówkę solo z towarzyszeniem orkiestry.

Jest laureatką konkursu "Grand Prize Vrituoso" w Salzburgu (I miejsce, muzyka kameralna), festiwalu Kammermusikfestival "Allegro Vivo" w Horn, finalistką "10 Concorso Internazionale di Musica da Camera Gaetano Zinetti" w Weronie, finalistką VIII i X edycji cyklu "Muzyczne Forum Młodych" przy Austriackim Forum Kultury w Warszawie. W latach 2008 i 2010 otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Jako muzyk kameralista brała udział w takich festiwalach jak m.in.: 46 Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, V Festiwal Muzyka na Szczytach w Zakopanem, 29 Musica Polonica Nova we Wrocławiu, 54, 58, 63, 65 Musica Moderna w Łodzi, XIII Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu F. Wybrańczyka, V Letni Festiwal Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, 5 Festiwal Sinfonii Varsovii - Letnie koncerty na Grochowskiej, VIII Letni Festiwal Nowego Miasta w Warszawie, 45 Poznańska Wiosna Muzyczna w Poznaniu, 15 Festiwal Sacrum Profanum, 32 Warszawskie Spotkania Muzyczne, 61 Warszawska Jesień, Tallin Afect Festival 2018, 11 Festiwal KODY II i III edycja Fetiwalu WarszeMuzik. Jako muzyk solista występowała m.in. na takich festiwalach jak: 14th Svatováclavský Hudební Festival, Prague Clarinet Days czy Clarimania we Wrocławiu.

Grała jako solistka z Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie, Radomską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą InterCamerata oraz Orkiestrą AMKL we Wrocławiu.

W latach 2001-2016 brała udział w kursach mistrzowskich u tak znakomitych profesorów jak: H. Beyerle, I. Wincor, S. Kamasa, E. Rose, J. Kosmala, P. Reichert, W. Kloss, G. Hamann, D. Rossi, M. Moretti, F. Heau oraz Fine Arts String Quartet (Kursy w ramach XV Festiwalu Wielkanocnego L. van Beethovena) i Scharoun Ensemble (stypendium i kursy z muzykami Filharmonii Berlińskiej podczas festiwalu "Zermatt" 2006 (Szwajcaria)).

Prowadziła wykłady w Królewskiej Akademii Sztuki w Phnom Penh (2016) oraz wykłady z wykonawstwa muzyki nowej, będąc muzykiem rezydentem kursów mistrzowskich dla kompozytorów "Synthetis" w Radziejowicach (2019).

Była członkiem European Union Youth Orchestra z którą występowała pod batutą sir J. E. Gardinera, B. Hitinka oraz V. Ashkenazego w takich salach jak m.in: Concertgebouw, Royal Albert Hall (BBC Proms, Londyn), Konzerthaus (Berlin). W latach 2008-2013 była etatowym muzykiem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Jest członkiem zespołu muzyki współczesnej #Ensemble.

Ponadto jest członkiem Tria Integro, Tria Olympus Mons (koncerty w Polsce, Austrii oraz Włoszech) oraz kwartetu smyczkowego "Nostadema" z którymi dokonała licznych prawykonań współczesnej muzyki austriackiej i polskiej w ramach Programu MKiDN "Priorytet - Zamówienia kompozytorskie" oraz programu IMiT "Nowe Interpretacje II". Swoje dzieła zespołom dedykowali m.in. M. Górecki, P. Łukaszewski, B. Kowalski, S. Kaczorowski, W. Błażejczyk, I. Zalewski, Z. Dowgiałło, A. Porębski i A. Foltyn.

Od 2017 roku jest Sekretarzem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Wiceprezesem Fundacji Sfera Harmonii.

Płyty z jej udziałem jako solistki i kameralistki (9 tytułów) ukazały się nakładem takich wydawnictw jak DUX, Requiem Records/Opus Series, Chopin University Press. W latach 2009 i 2019 płyty z jej udziałem były nominowane do nagrody "Fryderyki". Od 2019 roku artystka poszeżyła swoją działalność o produkcję płytową. Wyprodukowała lub współprodukowała do tej pory płyty: L. Długoszewski - Opening of the (eye), A. Porębski - First Command oraz WarszeMuzik z muzyką M. Wajnberga.

Od 2013 roku współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Sabionetta, Senza Batutta oraz La Tempesta, grając na altówce barokowej oraz violi d’amore.